Sidor

fredag 30 mars 2012

Klängig (172 av 366)

Vilket intressant ord detta var! Jag googlade och slog i ordböcker för att se om jag tolkade ordet rätt. Jag tolkar klängig som att man är efterhängsen t.ex. barn som följer efter sin mamma var än hon går. Klängig kan också för mig betyda att man klättrar. Det var den varianten jag ville kolla upp.

Verbet klänga i Svenska akademinens ordlista betyder klamra sig fast, klättra, men va? det betyder också att genom värme få kottar att öppna sig så att de släpper frön! Har jag aldrig hört talas om - tänk vad man lär sig! Fick en vision att fixa några kottar och en hårfön, men jag lämnar den varianten till någon annan att fotografera :-)

På Vildmarksmässan fanns detta motiv och med den här bilden fixas två av tolkningarna - efterhängsen är person nr 2 och så klättrar de.

4 kommentarer:

Ullagunni sa...

det var en rejäl repstege det!

Charlotta sa...

Personligen tycker jag att de ser "för" avslappnade ut... <:-o
Själv skulle jag nog ha kängt mig fast för glatta livet. ;)

canonmonica sa...

Åh en dubbeltolkning på samma bild det var inte dåligt.

Rantamor sa...

Visst ser dom klängiga och härliga ut...