Sidor

torsdag 5 april 2012

Villebråd (181 av 366)

Två rävar, två minkar och så är det några älghorn där bakom. När det gäller rävarna är jag glad att grannen skjutit dem. Anledningen är att det var ett rävpar som under förra våren/sommaren grävt ner sig under mitt gamla hus in till jordkällaren och gjort det såååååååå mysigt där till sig och sin familj. Förstår ni vilket lyxboende de hade hittat!

När vi kom upp till gården förra sommaren var de skitsura på oss och gick omkring och skällde/ylade på kvällarna på gården, så barnbarnen blev litet förskräckta. De är ju inte vana med vilda djur så in på knutarna och förstår inte att de är ofarliga. Det låter ganska mycket om ett par rävar som är sura.

Och jag kan säga - inte roligt att gå ner i källaren under gamla huset och se vad de gjort där!


5 kommentarer:

Anonym sa...

Vad händer med skinnen? Kan du använda dem till något slöjdigt?

Rantamor sa...

Vilka fina rävar det var inget skabb där inte...
nu får du fixa en rävboa, men den skulle du kanske inte våga ha i Stockholm för då kom det nog nån aktivitist å spaya färg på dig.... =(...

Men du ordet villebråd....visst är det ett konstigt ord när man börjar se på det...
Får nog ställa in min kvastresa, det snöar och sikten är obefintlig här och utan gps kan det gå åt h**vete alldeles.
Och föresten sitter jag med ett hett grötomslag...
NACKSPÄRR...hur kul är det...=(=(

Ha en bra kväll.

Ingalill sa...

Pälsen ser ut att vara riktigt fin. vi hade en gammal ful rackare i hagen ett tag och jag blev så himla glad när jägarna kom och sköt av den.

dels hade den skabb, förde himla oväsenoch så var jag rädd att den skulle ta katterna.

Charlotta sa...

Sånt är livet. Ingen "vacker bild" i mina ögon - men en bra tolkning. Jättebra till och med.:)

Önskar dig en glad och rävfri påsk!

Anonym sa...

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av att bereda rävskinn, men när man goolgar på "bereda rävskinn" så hittar man all möjlig kunskap.

Glad fortsättning på påsken!