Sidor

måndag 30 juli 2012

Mekanisk (319 av 366)


Alldeles i närheten av Lövångers kyrkstad finns ett soldattorp bevarat, nämligen Nr:13 Blom.  Stugan är liten och man förstår det svåra liv soldaten, hans fru och ofta många barn levde. Någon ko hade de också i ladugården straxt intill.

Vid ena kortväggen av ladugården finns den här slipstenen som får representera ordet mekanisk. Jag antar att slipstenen används vid slåtterdagen som arrangeras av Lövångers Hembygsförening.


Ja en sådan slipsten hade vi också hemma på gården!


6 kommentarer:

Charlotta sa...

Det isar i ryggmärgen när jag tänker på ljudet av metall mot sten. 8-S

Pysselfarmor sa...

nej det låter inte alls såsom jag tror att du tror....det liksom bara säger schhhhschhhschh inget högt "gnissel"...

Anki Ai sa...

En sådan har jag vevat varv på varv när pappa slipade knivar och liar. Barndomsminne. Nu har jag själv en slipsten som används ibland, men den är motoriserad.

Anonym sa...

Fin bild! Jag har svårt att hitta något lämpligt till detta tema, men förr eller senare brukar man råka på något passnade.

Lillfiis sa...

Vi hade en sån på gården där jag bodde som liten.
Testade den en gång men den ville liksom inte slipa mina leksaksknivar på samma sätt som riktiga.
:/

annette sa...

Rejäla grejor det där!