Sidor

onsdag 1 augusti 2012

Näsduk (322 av 366)

Jag håller på att röja och rensa i det gamla huset och hittade då en bok som min morfar hade.  När jag slog upp den fanns hans näsduk kvar i den som bokmärke för var han skulle börja läsa. (jo den är ren!)


Helt plötsligt förflyttas jag bakåt i tiden och är sådär sex-sju år. Varje kväll kokade morfar världens godaste välling med russin i. Jag åt välling med min speciella sked, som han tillverkat av trä. Undrar var den är? När vi ätit färdigt läste han en berättelse för mig ur just den här boken.



Morfar var mycket religiös och jag tror han hoppades att dessa berättelser
skulle påverka mig i den riktningen. Så blev det nu inte, men det varma minnet av morfar finns kvar. Han var precis så snäll som han ser ut på det här kortet.


11 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Skönt att få minnas :)
Tack för att du delar!

Anki Ai sa...

Roligt och ibland lite sorgligt när minnena kommer.

annette sa...

Så fantastiskt att hitta så fina saker vid en röjning, kanske Du kommer att hitta Din alldeles speciell vällingssked någonstans oxå! Fina minnen!

Jane sa...

Mor -och farföräldrar är något visst för barn, i alla fall har det varit så för både mig och mina barn. Underbart att ha fina minnen kvar :)

Jane sa...

Tusen tack för alla kommentarer :)
Jo, sparrisen växte på min tomt redan då förra ägaren hade den. Det var en gammal tant som inte orkade ta hand om kolonilotten och grann"kärringen" var där och snodde både det ena och det andra. När jag köpte stugan var hon så arg på mig (hon ville själv ha den) så hon trakasserade mig i flera år tills jag anlitade en advokat. Nu är hon aldrig där (och jag bara njuter!). Jag har lite sparris kvar, den kommer varje år och jag sköter inte om den alls :) bara äter!

Charlotta sa...

Så härligt när några inlägg emellanåt kryddas med livsberättelser.

Tack för din kommentar om pitepalten, jag har både blivit bjuden och några gånger försökt själv i köket. Och kanske är det så att vi har "fel recept" - det ska in mer potatis. Måste nog prova igen med ditt recept. :)

Nu önskar jag en god kväll! eller natt är det ju strax.

gunilla sa...

Det lyser om din morfar! Humor, vänlighet, kärlek i det ansiktet!

Anonym sa...

Fina minnen från din barndom!

KerstinA sa...

Härliga minnen och fin morfar!

Rantamor sa...

Förstår att du blev sentimental av att hitta en bit av din morfar i den gamla boken...
och då brukar minnena poppa upp...
hade också en gullig morfar som jag fiskade med och bodde hos på sommaren...
han kokade faktiskt russinsoppa, som jag ännu minns.

Tjingelingen.

Yvonne L sa...

Han ser verkligen snäll ut din morfar, och vilken härlig bakgrundstext till bildtemat!